Followers

Saturday 12 November 2011

Sebab Kenapa Saya Belum Kawen

Salam. Halu-halu !
Di awal pagi ahad ni , tetiba bangun awal sedang kan hari ni cuti. atas sebab? saket perot tahap melampau. 3x da pegi berjumpa mr. tan das. 

sambil bosan-bosan layan fesbuk yang tak brapa ada orang online , sekali lagi saya mendapat soalan cepumas yang dah jemu untuk didengar. eh silap jemu untuk dibaca.

"akak bila nak kawen?" - soalan dari adik-adik kat fb.
"mira bila lagi nak merasa nasi minyak?" - soalan dari kawan2 dan sedara mara.

Please la please la. Saya baru berusia 23tahun. bukan nya 32tahun. Saya mahu menikmati masa remaja dengan sukses nyaa! >,<

Oleh itu , saya akan senarai kan sebab-sebab kenapa saya belum berkahwin :

1. adik-adik saya belum habis belajar.

adik saya ni student uitm dlm bidang sport science. dea ni banyak perabih duit tiap-tiap sem nak beli beskal racing lajulaju lah , swimming suit ala-ala mak arab tu la , kayu golf buat maen kat padang golf esok lusa dengan Tansri sambil berbincang projek juta-juta , sport shoes untuk berlari , sport shoes untuk tracking lagi. (semua nya kena berlainan sebab apa tataw) dan banyak lagi lah dengan alasan untuk pelajaran dea. atas naluri seorang kakak sejati , saya nak pasti kan adik saya habis belajar dan keluarga takda beban yang berat baru lah saya kawen. 
 adik saya yang sorang lagi ni pun tak habih sekolah lagi. kadang-kadang saya kena hantar dan amik dea balik sekolah. kalau saya dah kawen , mana ada masa lagi nak buat tu semua. haa , acane dea nanti? nak suruh mak abah amek? jangan , diorang dah tua. kesian. tak baek susah kan. 

2. Duit dalam simpanan bank ada rm25 saja.  

 *gambar blur sebab rembat kat google*
 
 yang ni paling penting sebab nak kawen dah tentu la nak kena pakai duit yang banyak. tak kan lah nak harap kat boyf je carik duit sorang-sorang kan. nak hidup sama-sama. kesian dea. >,< dah tu kalau dalam bank ada rm25 je nak kawen cane?? kawen kat siam pun kena ada modal taw. bukan nak guna duit masa majlis je , duit untuk menjalani rumah tangga yang aman damai lagi kena lah ada duit. beli pinggan mangkuk jenama arcopal , perabot jati itali , karpet bulu-bulu tebal bila jalan tenggelam kaki , katil empuk bila tidur tak sedor diri lagi...ahh semua nya makan modal. >,<

3. saya belum ada kerja tetap. ( goverment lah kira nya )

dari kecik lagi saya diajar oleh abah untuk dapat kan kerja tetap dengan kerajaan. bukan maksud nya kerja swasta tu tak menjamin masa depan. tidak tidak. tapi disebab kan kiteorang bukan lah berasal dari orang yang berada jadi untuk menjamin masa depan yang cerah menerang kalah spotlight abah nasihat kan saya untuk dapat kan kerja tetap. *senang nak buat loan bank bila nak kawen atau pegi honeymoon*

 gambar orang kerajaan ehsan dari google.

4. saya tak pandai memasak.

pernah satu masa dulu waktu keluar dating dengan boyf , si dea tanya saya pandai masak apa? dengan yakin dan penuh semangat saya jawab pandai masak air , masak nasi pakai rice cooker , masak maggie curry , goreng ikan , atau pun yang lebih pandai buat sambal telur. >,< dengan wajah yang kelat-kelat masam si dea jawab. " ahh cancel macam ni ! pi belajaq masak dulu baru kawen! " fserta merta saya rasa kan langit menghempap kepala. bumi bergocang dengan hebat. apakah? tak pandai masak tak bole kawen lah kan. Ya , si dea memang kuat makan. bila makan nak kena suap kan. :) dea tamaw tiap hari makan nasi kandaq kat kedai mamak. nak tanak harus la belajar masak. dea memang sgt cerewet dengan makanan.
 macam ni lah yang dea nak. sekali hidangan kena ada banyak lauk-pauk. acane nak buat ni? huwaaa. T___T kena daftar masuk kelas masakan dengan mak dengan kadar segera!

5. Nak tunggu mak long saya sponser wedding day.

HAHAHAHA. yang ni paling tipu sekali. eh bukan . yang ni ayat nak pekena mak saudara yang selalu tanya bila nak kawen. kalau maklong sponser saya laju je setuju! sponser semua. confirm ! hahaha. merepek lagi lah aku weh.



haaaa. banyak kan sebab musabab yang saya kena tempuhi , sebab tu lah saya tak kawen lagi. tapi tapi tapi , dalam hati jugak cakap kalau dah jodoh dan seru datang dengan cepat saya redha je. siapa tanak kawen wehh! rugi ouh. member saya la cakap macam tu. 

what ever happen , saya akan tetap tunggu si dea jugak. lambat ke cepat biar lah masa yang menentu kan. kalau ada berita gembira mesti saya dengan kadar sepantas kilat akan bagitaw khalayak umum. ceh bajet artis . weee :))

satu hari nanti. InsyaAllah. 



Be Positive and Be The Real You
Mirra Miya

5 comments:

  1. its okay dear...jodoh ditangan tuhan k...:)

    ReplyDelete
  2. miss cola : hehe. ya btol. :) just follow the flow ~

    murni : hahaha. harus lah terima. 1 malam fikir alasan ni taw ! :)

    ReplyDelete
  3. alasan yang bOleh diterima pakai..ahaha.. klaka yunk part yg masak n simpanan tu paling pecah pewOt i gelak... sbb yg satu tu kena btOl ngan i... nak taO pasal ape? HAHAhAHA.... pasal simpanan...kdg2 malu sendirik...haha.. xkan nk suh en suami tanggung semua... kn3?

    ReplyDelete
  4. Ibby : kaann... kita kena ada saving jugak lah...tak kan nak harap si dea je tanggung sama..kan nak sehidup semati sama2..huhu :)

    ReplyDelete