Followers

Thursday 5 January 2012

Pengawas Cemerlang


Assalamualaikum...

ZzzZzzZzzZzz~
Feel mengantok tak habis lagi..
semenjak buka sekolah ni , dah macam rutin harian wa pulak nak menghantar adik kecik wa yang nak amek PMR tu pegi sekolah..
Memandang kan sekolah dekat je dengan umah , wa rempit je pepagi tu..
Hamboi , kemain sejuk lagi pepagi rempit kan..
Sampai ke tulang sumsum wa rasa! 
Kantoi , wa keluar pepagi tak mandi.
sssshhh...
ni rahsia : kalau wa mandi kang lepas hantar adik wa , wa tak bole lelap balik..
rugi ouuhhh.. !

Tetiba aku jadi rindu pulak nak jadi budak sekolah..
dah tiga empat hari dah perasaan ni wujud dan terjah kedalam lubuk sanubari aku..
Bila bawak adik aku shopping barang sekolah , aku pulak yang terkinja-kinja pilih kan untuk dea barang tu barang nih..
pheeewww..
mana nak dapat lagi perasaan teruja membeli barang sekolah..

dan aku mula terkenang zaman kanak-kanak ribena aku dulu.. ~


Dedulu masa aku form 3 , aku jadi pengawas. hello , muka memang macam penganas tapi aku sebenar nya mendapat mandat untuk menjaga keamanan sekolah Okay ! sekolah aku dulu ada dua sesi . form 3 kira sesi pagi. memandang kan aku pengawas , dah tentu la aku antara yang terawal tolong buka kan pagar sekolah untuk bebudak lain. Kemain gelap lagi dunia , aku dah menapak ke sekolah. Eh , masa form 3 aku menapak ke naek basikal eh?  lupa. abaikan.


Jadi pengawas sekolah bukan la tak best , cumaaa...aku terpaksa melantak mee goreng campur kuah laksa makcik kantin tu dengan hanya 5minit saja. bayang kan , waktu melantak tu memang aku tak angkat muka dah. gila , kalau lambat makan nanti lambat lah aku nak kena jadi makpacak kat tepi pagar nuhh. nanti ketua pengawas spotcheck , bertubi-tubi lah syarahan aku kena masa meeting nanti. urgghhh. mee goreng makcik tu sedap taw! aku tak sempat nak menghayati sepenuh nya.



Bila bertugas jaga makmal , dah tentu lah aku kena berkepit dengan buku rujukan. kemain besar kedabak buku nya , tapi hareemm baca 1 page je pun. kahkahkah. apalah salah nya aku bawak mindmap yang kecik molek je. Bila ada pelajar lalu depan aku , dengan sengaja buang plastik cekelat, aku dengan sepantas kilat menjegil biji mata dan mengarah kan beliau kutip dan buang tong sampah. cisskek betol ! tapi laen pulak kalau abg senior yang aku admire tu melintas dan tak sengaja membuang plastik cekelat depan aku. aku cool. maybe dea tak sengaja. aku kutip dan buang dalam tong sampah. Laen kali hati-hati yea..

kahkahkahkah. Seronok ouhh jadi pengawas sekolah. bila aku malas nak mengadap papan putih , tetiba ketua pengawas buat pengumuman ada meeting. laju aku keluar. bebudak laen yang memang dah tak hadap buku , usyar tak puas hati. heh! meeting 15minit je , aku memerap kat bilik pengawas sampai sejam. hehehehe. bukan aku malas, cuma kadang-kadang otak aku tepu nak terima pelajaran hari tu. hoho. Bila ada spotcheck , apa lagi aku kawtim cepat-cepat dengan member kelas yang lain. " hoi , hari ni lepas rehat ada spotcheck. sorok taw majalah yang kita baca tu kat dalam tong sampah! sapa yang bawak handfhone, meh sini aku sorok kan " Spotcheck berjaya , dan barang terlarang aku dan kawan-kawan selamat disorok kan. heh!

Ponteng kelas ni biasa lah. walaupun aku memakai baju seragam kain merah dan baju putih aku tetap jugak ponteng kelas weh. ni semua salah kawan-kawan aku. diorang ahh mengajar suruh ponteng. tipu sikit. pastu kantoi , kena masuk kelas tahanan. bhahahaha.



Aku juga salah sorang ahli kelab bola baling. 3 tahun jugak aku menceburi bidang tersebut. sebab tu lah dulu aku slimriver saja. sekarang? jangan tanya. gemuk kemain. heh! bila ada kejohanan sukan sekolah-sekolah paling best sekali. satu - tak payah masuk kelas. dua - dapat usyar budak laki sekolah laen selama 3 hari. untung-untung bole passing number fhone.  kahkahkahkah. kegatalan aku terserlah disitu. 

Bukan takat bola baling , sekolah aku antara yang TERHEBAT dalam bola sepak kat negeri Perak. yang ni aku tak tipu. memang betol. bila petang-petang ada game , aku dengan kawan-kawan sibuk menepek dalam bas sekolah sebab nak ikut tengok game tu. Apa ntah lagi abg senior yang aku selalu kenyit-kenyit mata tu antara star pasukan bola sepak. kahkahkah. bila dea beraksi kat padang kemain lagi aku jadi pompom girl kat tepi. 



Seronok nya jadi budak sekolah. Tak payah fikir mana nak cari duit bayar bill maxis , nak bayar installment kereta , nak bayar sewa rumah. Cukup masa paw je kat mak abah. tiap-tiap tahun dapat kasut baru , beg baru , uniform baru.. best nya ! kawan-kawan pun ramai. pepagi buta time perhimpunan dah start gosip-gosip sampai tengah hari nak balik. kena denda siap kan kerja sekolah luar kelas , kena tibai sebab tak bawak buku latihan , kena marah sebab buat bising , makan dalam kelas , dating hari kokurikulum , dan macam-macam lagi ahh. persembahan choir dan choral speaking aku lah ketua! bhahaha. best ouuh..

Tapi bebudak sekarang aku tengok , pegi sekolah pun nak make up bagai..
aku dulu , hingus meleleh lagi selamba pegi sekolah..
lepas balik sekolah , terus update status kat facebook..
aku dulu , balik sekolah siap kan homework pastu tidur je! hehehe~
nak beli barang sekolah pulak semua yang jenama ,kalau bole kasut sekolah nak jenama levis..
kahkahkahkah.. agak-agak aku nak menipu pun~
aku dulu tak kisah je , asal kan barang-barang aku semua colour pink dah okay dah..
cool kan colour pink?? ;)

kenangan masa sekolah dulu , dah 7 tahun aku tinggal sekolah.
dah 7 tahun aku amek SPM.
Halamak , baru teringat !
Sijil Berhenti Sekolah aku hilang !
macam mana nak buat??

Be Positive and Be The Real You.
Mirra Miya.


No comments:

Post a Comment