Followers

Tuesday 19 February 2013

6 Tahun Yang Lalu

 
 
Assalamualaikum...
 
hari ni kita back to 6years aku..
masa aku berusia 19 tahun..
di bumi Ipoh mali talak sombong..
location : Taman Cempaka. rumah sewa aku sewaktu bergelar seorang pelajar.
 
Waktu tu semester kedua..
aku ada 2 orang lagi housemate..
nama nya Ayu keding..
dan Iera..
 
Pada usia aku 19- ke 20 tu aku amat lah bangga kerana aku kurus.
selim melim. slim river dan ramping kemain lagi.
berat badan masa tu 42-43kg je, tahu..
Ayu pulak lagi la ringan, dalam 38kg mcm tu je. Memang keding sungguh ayu tu.
 
Si iera ada moto. Bila nak ke kelas dea akan tumpang kan si ayu sebab diorang ni satu kelas , maka nya aku harus lah menapak lebih kurang 2kilometer sehari setiap pagi dan petang. dek kerana umah aku nun jauh nak ke bukit dan kampus aku pulak humangaih jauh.. Namun terpaksa jugak aku redahi..
cool je pakai baju kurung bejalan pegang payung. bila panas terik dan haus , rileks je singgah makan ais kacang atau air kelapa lemon kat tepi jalan tu. kau mampu? heh.
 
Bila malam menjelang, perut dah memasing kebulur nak makan..
si Iera selalu nya keluar dating dengan boipren dea..
tapi Ayu memang manusia yang penting kan kawan lebih dari boipren..
Nak keluar makan dea mesti hangkut aku sekali..
Gila tak kan aku nak berjalan kaki sorang2 waktu malam kan?
Ayu pun paksa boipren dea hangkut dengan aku aku sekali nak pegi makan..
aku nama kan boipren dea sebagai T
sebab, malas ahh tu 6thn lepas. Now diorg dah break off.
dan si T tu dah nak kawen dengan pasangan dea. so aku malas nak mention nama betul.
 
Okeh, si T ada moto nih..
jeng jeng jeng jenggggg..
 
lu orang jangan nak cakap kawan wa mat rempit pulak...wa debik lu kang!
 
Haa,
Tetiap hari la si T nih akan berhangkut aku dan ayu untuk pegi makan.. Tak kira lah malam ke siang ke..mesti dea kena hangkut..
 
Contoh : Nak gi makan kat mamak , dea hantar aku dulu..lepas tu dea patah balik ambil gelpren dea pulak..
 
Macam gitu lah selalu nya..
Kekadang aku kesian sebab terasa macam menyusah kan diorang dan ganggu la diorg nak candle light dinner bagai kan..
Tapi si Ayu dan T ni memang gigih.. Paksa jugak jugak aku ikut..
 
Sampai la 1 malam ni..
si T tetiba bagi idea gila..
dea tanak lagi hangkut-hangkut..
dea suruh naik bertiga terus..
bhahahahahahahahaha..
sumpah weh aku naik ngan diorang...
kau bayang kan aku kurus je masa tu..
ayu dah memang cikeding..
T pun tak besar mana..
muat weh rxz naik ber tiga..
kau bayang kan..
bayang cepat..
bayang..
bayang..
 
memang kteorang naik bertiga pegi kedai makan kat benteng dalam TC tu..
wakakakakkakakakkaka..
 
malu jugak, dah tua bangka nak naik moto bertiga...
kteowang bantai gelak sepanjang perjalanan..
Helmet dah memang tak pakai sebab kedai tu dalam taman jugak..
kau bayang kalo tiga-tiga pakai helmet, macam mana buruk nye...
huuu~
 
Korang tahu la kan, jadi pelajar ni mana nak ada duit sangat..
ada la dapat PTPTN tapi haremm sebulan lebih habis suma duit..
macam aku, aku bagi separuh kat mak aku..
lagi separuh kekonon nye nak buat beli buku bagai tapi joli je lebih..
dua tiga minggu bole la makan fish and chip, lepas tu kau makan nasi kosong letak kicap dengan telur goreng je lah..
Sampai satu tahap aku, ayu dan T tak bole nak kuar makan lagi..
bukan sebab tayar moto pancit atau helmet kena rembat kat jusco..
Tapi sebab masalah kewangan..
sedih tahuuuuu...
 
korang tahu apa si T buat?
dea pegi jual darah kat hospital..
aarr..jual darah oke..
 
sebenarnya, bukan jual.. tapi derma darah..
bila kau derma darah kat hospital, nanti kau akan dapat 50hengget..
bila dengar macam tu, terus kteorang cakap tu bukan derma tu jual nama nya..
lepas tu T terus bawak ayu dan aku makan kat benteng...
benteng lagi.. haa, tu memang port makan murah..
 
Pernah jugak satu masa ni ,
kteorang takda modal lagi nak makan..
nak makan kat benteng ke beli nasi lemak kat hujung lorong ke apa suma tak mampu..
si T ni asal kuala kangsar..
dea start moto, isi minyak pecut balik kuala kangsar..
pastu dea datang balik..
korang tahu dea buat apa??
dea tapaw makanan kat kteorang...
mak dea buka gerai..
jual laksa kuala..
pergghhh memang terbaik dari ladang laksa mak dea wehh..
laksa beras.. buat sendiri oke..
berbungkus-bungkus dea bawak balik..
siap ada lauk pauk lagi..
simpan dalam peti , malam dan esok nya ulang makan itu je..
 
 
kesimpulan untuk entry aku kali ni adalah nilai dan erti persahabatan tu..
korang bole dapat kawan macam ni?
kekadang bila aku balik dari kampung naik bas , T jugak yang amek aku kat medan gopeng...
bila aku demam, excident, diorang yang tunggu aku kat hospital...
bila tak larat nak jalan kaki ke kelas, diorg tolong hantarkan..
bila takda duit, sesama kebulur..
bila banyak duit, sesama makan sampai nak pecah perut..
hehehehe.
 
Rasanya nilai persahabatan macam ni memang susah aku nak cari ganti..
sampai sekarang, even dah jarang jumpa tapi diorang tetap ada dalam hati dan setiap doa aku..
Jasa dan budi baik diorang memang aku kenang sampai mati.. pheeww~
rindu zaman dedulu..
*lap air mata kat pipi*
oke poyo.
 
 
Thanks for reading!
 
Be Positive and Be The Real You,
MirraMiya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment